torsdag 25. februar 2010

Blomster til meg selv


Egentlig hadde jeg tenkt at denne bloggen bare skulle være et sted hvor jeg kunne utfolde meg med mine lystbetonte hobbyer, men i dag føler jeg for å få ut litt gørr. For deg som ikke er interessert i det, kan du bar hoppe glatt over dette innlegget;-)

Jeg må bare skrive litt om den siste ukas hendelser og helse-Norge på sitt verste. Sist torsdag var jeg ute i mange timer og lekte med minstemann i mange minusgrader. Om kvelden begynte venstre øye å bli rødt og irritert. Neste dag var det rødere og vondere og etter å ha vært en tur ute, fikk jeg også feber. Utover kvelden fikk jeg trykk under øyet og følte meg etterhvert nokså elendig. Neste dag dro jeg på legevakta og legen mente jeg hadde fått en bihulebetennelse som hadde spredd seg til øyet. Jeg gikk på apoteket og fikk penicillin og øyedråper og kjørte så hjem igjen. Jeg var da på reise 5 timer den dagen.

Utover kvelden og natta begynte jeg å hovne opp og bli rød inni øyekroken og under øyet. Etter nok en natt med lite søvn, bar det avgårde til legevakten igjen. Han så med en gang at jeg hadde en tårekanalbetennelse og ville sende meg på sykehus. Da han ringte dit, ville de ikke ta imot meg, men prøve ut en annen medisin og øyedråper. Jeg måtte da dra til sykehjemmet for å få fatt i medisin å starte med. Da vi var kommet på fergekaiet, var det blitt feil med ferga, så der ble vi stående, uten mat og drikke mens jeg ble stadig mer og mer hoven i ansiktet og rundt øyet. Da ferga endelig fikk oss hjem, hadde jeg vært ute på reise i 8 timer. Lettere nervøs for ikke å komme meg hjem til minstemann, som ble passet av naboene. TUUUsen takk til dem:-)

Natten ble fryktelig vond og jeg ble bare mer og mer hoven for hver time som gikk. Da morgenen kom, reiste jeg til fastlegen min og fikk komme inn med en gang. Han ble ikke videre blid da han hørte at sykehuset ikke ville ta imot meg og ringte en STRENG telefon dit og ga beskjed om at jeg skulle ha øyeblikkelig tilsyn. Jeg satt og ventet på drosjen da legen kom og hentet meg igjen. Da hadde sykehuset ringt og sagt at de ikke kunne ta imot meg, siden de ikke hadde kapasitet pga sykdom. Jeg måtte nok en gang reise hjem, med lovnad om at jeg skulle være førsteprioritet neste dag.

Tirsdag morgen bar det avsted til Bodø og jeg fikk raskt komme inn til øyelege. Han ble blek da han så hvordan jeg så ut og måtte hente en kirurg for å se på meg. Han ble også stor i øynene og syntes jeg så fryktelig ut! De konkluderte da med at det var så hovent at de ikke kunne gjøre noe med meg enda og at det så ut til at hevelsen hadde nådd sitt høydepunkt. Jeg ble sendt hjem og skal til ny kontroll neste fredag. Nå er endelig hevelsen begynt å gå tilbake, men jeg ser enda fæl ut. Jeg kan ikke gå ut og slett ikke dra på besøk eller butikk. Vinterferien vi skulle på, gikk jo selvfølgelig fløyten. Strikkepinnene har jeg ikke orket å røre de siste dagene og søvn har det blitt minimalt med. Det er som å gå med en konstant, fæl tannverk. Jeg har brukt 3000 kroner i legebesøk, reiser og medisiner de 4 siste dagene, så frikortet er for i år sikret;-)

Da var gørra ute og jeg kan gå over til å blogge om litt hyggeligere ting etterhvert, håper jeg:-)

8 kommentarer:

  1. Stakkars deg. Dette hørtes riktig ille ut, og du har all grunn til å klage litt. Håper du blir fort helt bra igjen nå!

    SvarSlett
  2. Huffa meg, dette hørtes verken godt eller hyggelig ut! Skulle tro vi bodde i et u-land av og til når helse.norge viser seg fra sine verste sider, og det hender dessverre alt for ofte.
    Ønsker deg god bedring og klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Hei.Hørtes ikke bra ut.Norge i dag.Skulle ikke vært lov.Riktig go bedring.Tenker på deg.Ha en riktig fin Torsdag.Klem fra Bodil..♥♥

    SvarSlett
  4. Dette hørtes ikke bra ut. Dette er jo bare enda en bekreftelse på hvor inkompetente helsesystemet i Bodø er. Hvordan kan de sitte der å vurdere (mot den lokale legens faglige vurdering av situasjonen), at dette bare kan vente. Sinnsykt...

    SvarSlett
  5. Huff, skrekk og gru.
    Jeg har hatt en øyehistoreie selv idet siste, men så minimal i forhold til din. Jeg måtte to ganger til lege først var det virus, så øyen krem og tilslutt tror jeg fastlegen kom frem til hva det var, da fikk jeg dråper.
    Håper det vil gå bra med øyet ditt. ;))

    SvarSlett
  6. Jeg blir både stum og sint når jeg leser dette. Jobber selv på legevakt i sør, og det skal absolutt ikke være slik. Akkurat reisene og ferjene kan jo ikke helsenorge gjøre noe med, men at sykehuset skulle nekte å ta imot deg, går over min forstand. Huff og atter huff... Håper alt er bra med deg nå, men jeg ville ha skrevet en klage på dette...
    Fint i alle fall at du kan klage til oss, blir litt lettere etterpå:-)

    SvarSlett
  7. Helt sykt spør du meg .. skjønner ikke at det går an .. håper du har kommet deg igjen nå og at dette ikke skjer flere ganger.

    Skulle skrevet så mye mer her ... men kjenner jeg trekker meg litt opp og det makter jeg ikke i disse dager .. :o)

    Sender deg en stor klem i alle fall!!

    SvarSlett
  8. Ønsker deg god bedring, og håper at det går bra. Det sånn helsvesenet har blitt idag. Folk blir at og frem som pakker. Det er vel kanskje det vi er for de høye herrer.

    SvarSlett