torsdag 5. desember 2013

Montering Mariusdress - Trinn for trinn

Jeg har strikket den 3. Mariusdressen i år.
Sist jeg strikket den var det en del som spurte om jeg kunne ta litt bilder for å vise hvordan jeg gjorde det med monteringen. Da var jeg allerede ferdig, men denne gangen har jeg knipsa litt underveis.

Jeg vil gjerne presisere at det finnes mange måter å gjøre ting på, så her viser jeg hvordan jeg gjør det. :-)

1. Jeg starter alltid med å feste alle løse tråder godt.

2. Nå tar jeg fram symaskinen og måler hvor bredt ermet er og setter et merke i strikketøyet der hvor bredden på ermet stopper.
3. Så syr jeg en søm på maskinen der ermet skal være. Jeg har her 4 masker mellom sømmene for at dressen skal bli lik i mønsteret både foran og bak. Her kan du velge å sy en tett sikksakk eller en rettsøm. Jeg syr hvertfall 2 ganger rundt åpningen.

4. Jeg syr også en søm midt foran der knappestolpen skal være. Her er det 5 masker mellom sømmene ( klippemasker). Jeg klipper IKKE opp enda.
5. Nå masker jeg sammen skuldrene. Her kan du velge om du vil strikke dem sammen, eller om du vil maske dem sammen. Det finnes mange gode videor på YouTube for hvordan man gjør det.

6. Plukk opp masker og strikk hals i henhold til mønsteret.
7. Brett ned halsen på innsiden og sy den fast.
8. Nå skal det plukkes opp masker til knappestolper. Jeg pleier å begynne 1 maske utenfor der jeg har sydd med maskinsøm. Jeg bruker en strikkepinne til å fiske opp tråden mellom maskene. Jeg hopper over hver 4. tråd. Noen bruker en heklekrok til dette og liker det best. Jeg strikker 1 omgang rett over alle maskene som er plukket opp før jeg begynner å strikke 1 rett 1 vrang. Grunnen til det ser du lenger ned.
9. Slik ser knappestolpen ut ferdig.
10. Nå skal det plukkes opp masker til belegg som skal syes over klippekanten på innsiden av knappestolpene. Jeg plukker opp maskene i den vrangmasken som blir på baksiden etter at du har strikket den første omgangen rett på knappestolpen.  (Se punkt 8.)
Jeg bruker gjerne et tynnere garn, f. eks babyull, for at kanten ikke skal bli så tykk.
Jeg strikker kanten 2,5-3 cm lang. Jeg strikker rett på rettsiden og vrang på vrangsiden, slik at stykket blir i glattstrikk. Fell av og strikk likt på den andre knappestolpen.
11. Klipp opp midt mellom sømmene foran. På bildet ser du også begge knappestolpene og belegget innenfor.
12. Sy belegget over klippekanten. Sy også igjen endene oppe og nede på belegget.
13. Klipp opp mellom sømmene til ermene på begge sider.
14. Sy i ermet fra forsiden. Sett gjerne ermet fast med sikkerhetsnåler.
Jeg begynner mellom 1. og 2. maske utenfor sømmen som jeg har sydd. Jeg fisker opp tråden mellom maskene og syr så i vrangmasken hvor belegget til ermet starter. Jeg begynner under ermet og syr rundt. Pass på at du ikke strekker i ermet og at midten av ermet blir oppe på skulderen.

15. Sy belegget over klippekanten på vrangsiden av arbeidet.
16. Sy fast knappestolpene nederst og sy i knapper.

Nå er det bare å dampe dressen, så er den klar til bruk. :D :D

Mønster: Mariusdress
Garn: Classic Alpaca fra Ullkurven
Pinner: 2,5 og 3,5 mm
Størrelse: 2 år
Vekt: 408 gram
Håper dette ble forståelig og at det kan være til nytte for de som ikke har gjort dette før.
HA EN FIN DAG!!:)

4 kommentarer:

  1. Dette var jaggu nyttig å vite.Ikke for at æ kommer til å lage slikt.Men fint at du viser framgangsmåten.

    SvarSlett
  2. Tusen takk, bokmerket og tar den fram så fort jeg får strikket jakka ferdig.

    SvarSlett
  3. oisann, der lærte egnoe nytt. HAr montert men aldri egentlig visst kossen eg skullegjere det. dette var ein god og fin beskrivelse. Tusen takk for den. Den skal eg lagre.. håper du har ei fin førjulstid. klem

    SvarSlett
  4. Hvordan får du flere rader med rødt på halsen, på bakdelen, når det står i oppskriften at man skal felle 29 før det gjenstår 3 pinner i mønsteret?

    SvarSlett