lørdag 16. mars 2013

Dorthe Skappel og Marius

Det har gått 2 store farsotter rundt i strikkeverden i høst og vinter:
Dorthe Skappelgenser og Mariusmønsteret i alle varianter.
Man kan mene hva man vil om begge deler, men at strikkeinteressen blant både og ung og gammel har økt betraktelig, er det ikke tvil om.
Det har til tider vært utsolgt og umulig å skaffe garn til begge deler, så det viser jo at interessen er enorm.

Jeg har vært litt avventende til Skappelgenseren, men nå har jeg laget en barneversjon av den, i mitt eget alpakkagarn.
Det var et utrolig raskt og enkelt prosjekt å strikke. Veldig greit å begynne med for de som ikke er så erfarne til å strikke og som ikke kan montering.
Genseren ble myk og god, uten at det ser ut til at den skal bli større og større.
En skikkelig kosegenser, så jeg skjønner godt at det er mange som strikker seg en slik.
Mønster: Skappelgenseren
Garn: 1 tråd Classic Alpaca, farge Cowboy Blue
1 tråd Halo, farge Sky
Jeg brukte 3 nøster Classic Alpaca og 1 nøste Halo
Pinner: 6 mm
Vekt: 249 gram
Størrelse: 2-4 år, men passer nok best til 3-4 år.
 
 
Mariusgenseren jeg har startet på, endte opp som 7 nøster opprekk.
Det viste seg at genseren ble altfor stor. Jeg skal nå gå ned til størrelse large og pinne 3 mm.
Imens jeg moter meg opp til å starte på nytt, har jeg startet på en Mariusdress på bestilling i mitt eget alpakkagarn. Her stemmer heldigvis strikkefastheten med oppgitt i mønsteret.
Hun som har bestilt den, ville ikke ha marine i bunnfarge og valgte heller Royal Blue, altså kongeblå.
Det er en vanskelig farge å ta bilde av, for den skjærer nesten i lilla.
Det blir spennende å se den ferdig. Jeg har såvidt begynt på mønsteret oppe, så dette blir min helgestrikk.
Mannen er dratt avgårde på spillejobb, så her er det bare minsten og jeg hjemme.
Vi skal kose oss masse i kveld og det håper jeg at DU også skal gjøre!
Ha en superfin lørdagskveld:-)


4 kommentarer:

  1. Så flotte blåfarger, på begge plaggene :)
    Må innrømme at jeg er ei av de som har strikket begge deler.....Men er ikke overbegeistret for Skappel genseren, det blir hyttegenseren min tror jeg ;)

    SvarSlett
  2. Så fin genser, og flotte blåfarger! Jeg har ikke strikket Skappel ennå, men når jeg ser din får jeg veldig lyst.

    SvarSlett
  3. så kjedelig att du måtte rekke opp da. det er det kjedligste som finnes. bruker å bli for smått for emg om eg ikkje går opp i pinnestørrelse.
    Skulle hverken strikke marius eller skappelgenser. Men det var før det. No kan eg godt strikke enda flere av begge deler.
    spennde med mariusdress, det har eg ikkje strikka enno. Ha ei fin helg videre

    SvarSlett
  4. Dorthe og Marius er det vel få som har sluppet helt unna ja. Fine eksemplarer du lager, det blir en nydelig liten dress! Kjedelig å rekke opp, men sånn er det noen ganger. Har strikket to voksne Dorthe-gensere i vinter og en voksen Marius, så jeg har gjort mitt på den fronten. :)

    SvarSlett